Οι ρόλοι αντιστρέφονται. Οι καλλιτέχνες συζητούν με την δρ. Δωροθέα Κοντελετζίδου περί τέχνης και άλλων δαιμονίων…
Βασίλης Σαλπιστής: Με βάση ποιους κεντρικούς
θεματικούς άξονες πιστεύετε ότι θα γίνει η καταγραφή της τελευταίας
εικοσαετίας στην ιστορία της Ελληνικής τέχνης;
Δωροθέα Κοντελετζίδου: Ως ιστορικός της τέχνης θα
επικεντρωνόμουν αρχικά στη ταχύτητα μέσα από την οποία διαφοροποιείται η
ιδέα και η μορφή, θα αναζητούσα το γιατί. Σε δεύτερο επίπεδο θα
προσέγγιζα την τοπικότητα, τη γεωπολιτική δηλαδή αυτή η οποία ‘εγγράφει’
έναν καλλιτέχνη στην κοινωνική διανομή της τέχνης και εάν αυτή
εξαντλείται ή όχι από τη στιγμή που θα διατυπωθεί. Σε τρίτο στάδιο θα
μελετούσα τη σχέση της Ελληνικής τέχνης με τη λεγόμενη παγκοσμιοποίηση
και τον τρόπο με τον οποίο οι Έλληνες καλλιτέχνες ‘επιχείρησαν’,
‘αποπειράθηκαν’ να ‘συνομιλήσουν’ με αυτήν γιατί ουσιαστικά τίθεται το
ερώτημα εάν η έκφραση είναι το παγκόσμιο;
Β. Σ.: Δεδομένης της κρίσης της ελληνικής αγοράς
τέχνης και της ολοένα αυξανόμενης θεσμικής ένδειας, κατά ποιόν τρόπο
πιστεύετε ότι πρέπει να τροποποιηθούν τα διδακτικά προγράμματα των
σχολών καλών τεχνών ώστε να προετοιμάζουν τους φοιτητές τους για την
αντιμετώπιση των νέων δεδομένων;
Δ. Κ.: Δε νομίζω ότι ο ρόλος των Σχολών Καλών Τεχνών
είναι να προετοιμάζει τους φοιτητές για την αγορά της τέχνης, είτε αυτή
ανθεί είτε όχι. Η εκπαίδευση οφείλει να εμπλουτίζεται από τα νέα
δεδομένα που αφορούν στην τέχνη, στις τέχνες και στη θεωρία ώστε σε
γνωστικό επίπεδο να παρέχονται όλοι αυτοί οι απαραίτητοι ‘σπόροι’ που
εξασφαλίζουν την ανάπτυξη της σκέψης και της κρίσης.
Β. Σ.: Ποια είναι η γνώμη σας για την τροπή που
λαμβάνει η πολύχρονη συζήτηση για την συγχώνευση του Κρατικού Μουσείου
Σύγχρονης Τέχνης με το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης με την
πρόταση του Νομοσχεδίου του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης;*
Δ. Κ.: Απ’ ότι διάβασα το σενάριο για νομοσχέδιο από
το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης διαψεύσθηκε αλλά ναι, όντος εδώ
και αρκετό καιρό συζητείτε η συγχώνευση των δύο Μουσείων, αν και τώρα
προστέθηκε και το Μουσείο Φωτογραφίας. Επί θητείας του κου Γερουλάνου
στο Υπουργείο Πολιτισμού, απ’ ότι γνωρίζω, οι συνομιλίες είχαν
προχωρήσει αρκετά. Το θέμα έχει επαναπροκύψει.
Η κατάσταση είναι τραγική αλλά αυτό δε φαίνεται να απασχολεί το
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού αφού δείχνει
να χρονοτριβεί σε ότι αφορά στην επίλυση, με ουσιαστικό τρόπο, θεμάτων
που αφορούν στα δύο από τα σημαντικότερα μουσεία της Ελλάδας. Ξέρετε,
άκουγα πρόσφατα τον κ. Τζαβάρα να μιλάει για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης
Τέχνης, του οποίου αναμένονται να ‘ανοίξουν οι πόρτες’ τον Μάρτιο του
2014, δε γνώριζε ότι πρόκειται για μουσείο σύγχρονης τέχνης, το ονόμασε
μοντέρνας, μπορεί βέβαια αυτό να θεωρηθεί ψήγμα αλλά για μένα είναι
ένδειξη του τρόπου διαχείρισης πολιτιστικών θεμάτων.
Η όποια σύμπλευση, συγχώνευση πιστεύω ότι μπορεί να αποτελέσει ένα
δυναμικότερο πυρήνα αρκεί αυτή να επιτευχθεί μέσα από εποικοδομητικές
συνομιλίες και συμφωνία των αρμόδιων φορέων με το Υπουργείο, ώστε να μην
υπονομευθεί ούτε η Συλλογή Κωστάκη και το Κ.Μ.Σ.Τ. αλλά ούτε η συλλογή
του Ιόλα του Μ.Μ.Σ.Τ. Τα δύο αυτά μουσεία, μέσα από τις εκθέσεις και τις
δράσεις τους, θα έλεγα ότι αφενός αλληλοσυμπληρώνονται αφετέρου
συμπίπτουν ως προς την προβολή της μοντέρνας αλλά και της σύγχρονης
τέχνης. Όσο αφορά στο μουσείο Φωτογραφίας, αφενός πιστεύω ότι η
φωτογραφία αποτελεί αναπόσπαστο μέσο της σύγχρονης τέχνης, αφετέρου και
τα δύο προαναφερόμενα μουσεία οργανώνουν και προβάλουν εικαστικές
εκθέσεις όπου το μέσο φωτογραφία και ‘η χρήση’ του αναδεικνύεται
επαρκώς, θεωρώ ότι η ένταξη του σ’ ένα ‘Υπερμουσείο’ θα δημιουργήσει ένα
πλήρη ‘ιστορικό άξονα’ της τέχνης. Το θέμα που προκύπτει για μένα είναι
ο χώρος, η εγκατάστασή τους, η προβολή. Το εργοστάσιο ‘Υφανέτ’ μοιάζει,
παρά τις υπογραφές, να είναι όνειρο θερινής νυκτός άρα μιλάμε για μια
οικονομική συγχώνευση; Αυτό το θεωρώ καταστροφικό και για τα μουσεία και
για την πόλη αλλά και για την διακίνηση και προβολή της τέχνης και της
ιστορίας της τέχνης.
*η συζήτηση πραγματοποιήθηκε πριν τη συνέντευξη τύπου του αν. Υπουργού Πολιτισμού κ. Τζαβάρα στη Θεσσαλονίκη
Ο Βασίλης Σαλπιστής είναι καλλιτέχνης
Η Δωροθέα Κοντελετζίδου είναι ιστορικός/θεωρητικός της τέχνης
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου